W sprawozdaniu opisano cele, podjęte działania, opis i uzyskane efekty z przygotowania i pełnienia funkcji egzaminatora z chemii.
SPRAWOZDANIE Z WYKONYWANIA ZADAŃ EGZAMINATORA OKRĘGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ
I. Cele ubiegania się o pełnienie funkcji egzaminatora: - poszerzenie swojej działalności w zakresie nauczyciela chemii, - dokładne zapoznanie się z wymaganiami egzaminacyjnymi, - zdobycie nowych doświadczeń w zakresie oceniania, - zdobycie umiejętności dobrej oceny nietypowych odpowiedzi uczniów w przypadku interpretacji złożonych procesów chemicznych, - umiejętne wprowadzanie zasad oceniania zewnętrznego w proces dydaktyczny nauczyciela chemii, - przygotowanie uczniów do prawidłowego wypełniania arkusza egzaminacyjnego, - wymiana doświadczeń w zakresie sposobów realizacji standardów egzaminacyjnych, - staranniejsza realizacja procesu dydaktycznego, w celu lepszego przygotowania swoich uczniów do egzaminu maturalnego
II. Etapy podjętych działań podczas ubiegania się o powołanie do zespołu egzaminatorów egzaminu maturalnego z chemii:
1. X 2001r. – złożenie wniosku o przyjęcie mojej kandydatury na egzaminatora w zakresie przeprowadzania egzaminu maturalnego z chemii 2. II 2002r. – udział w szkoleniu organizowanym przez OKE w Krakowie i uzyskanie kwalifikacji do przeprowadzania egzaminu maturalnego z chemii 3. IX 2002r. – otrzymanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej 4. X 2004r. – udział w konferencji dla nauczycieli w sprawie procedur organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego 5. XI 2004r. – III 2005r. – rozwiązywanie zadań i ćwiczeń dla egzaminatorów w systemie MOODLE 6. 29 I 2005r. – szkolenie dla egzaminatorów egzaminu maturalnego z chemii organizowane przez OKE w Krakowie - 7. 29, 30 maja i 5,6 czerwca 2005r – czynne pełnienie funkcji egzaminatora – Umowa zlecenie 4482/MAT/MAT/2005 i 4821/MAT/MAT/2005 8. 12 X 2005r. – otrzymanie zaświadczenia o powołaniu do zespołu egzaminatorów egzaminu maturalnego z chemii – Zaświadczenie z OKE z dnia 12 października 2005r.
III. Opis przebiegu przygotowań, do pełnienia funkcji egzaminatora i uczestnictwa w sprawdzaniu arkuszy egzaminacyjnych: Po ogłoszeniu przez OKE w Krakowie, możliwości wzięcia udziału w szkoleniu na egzaminatora, wypełniłam i złożyłam odpowiedni wniosek. Następnym etapem było wzięcie udziału w kilkudniowym szkoleniu prowadzonym przez panią Krystynę Traple. Na wstępie, ogólnie przypomnieliśmy zasady, sposoby dobrego oceniania oraz typy zadań i ich funkcje w sprawdzaniu osiągnięć uczniów. Drugim etapem tego kursu, była praca z arkuszami egzaminacyjnymi. Po zapoznaniu się z punktacją, zostały jasno sprecyzowane możliwe odpowiedzi uczniów i ustalone do nich punkty. Przeprowadziliśmy dyskusję pod kierunkiem pani Traple, jakie odpowiedzi mogą być uznane a jakie klasyfikujemy na 0 punktów. Była to bardzo wyczerpująca praca. Zadziwiające i jednocześnie niepokojące okazało się to, że te same prace, oceniane przez różnych nauczycieli miały rozbieżności w przyznanych punktach, pomimo jasno sprecyzowanych zasad oceniania. Szkolenie kończył egzamin, po którym otrzymałam zaświadczenie o uzyskaniu kwalifikacji do przeprowadzania egzaminu maturalnego z chemii, a następnie o wpisie do rejestru egzaminatorów. Kolejny etap przygotowań do pełnienia funkcji egzaminatora rozpoczął się w ostatnim roku przed maturą, czyli od IX 2004 roku. Na konferencji, zorganizowanej w Zespole Szkół nr 5 podane zostały kolejne, niezbędne warunki, jakie trzeba spełnić aby wykonywać funkcję egzaminatora. W związku z tym, od listopada 2005r. aktywnie śledziłam stronę internetową OKE w Krakowie i rozwiązywałam zadania i ćwiczenia w systemie MOODLE. W I 2005r. odbyłam ponowne szkolenie o podobnym charakterze jak pierwsze, gdzie intensywnie uczyliśmy się oceniać wypełnione arkusze maturalne. Po tych przygotowaniach, zostałam powołana na pełnienie funkcji egzaminatora w sesji wiosennej 2004/05. Pracowałam w grupie egzaminatorów oceniających arkusz II. Sprawdzanie odbywało się na 2 zjazdach sobotnio – niedzielnych. Była to bardzo męcząca i odpowiedzialna praca. Satysfakcja przyszła po otrzymaniu zaświadczenia, które potwierdzało dobre wypełnienie funkcji egzaminatora.
Uzyskane efekty: 1. Dla szkoły: - podniesienie jakości pracy szkoły, poprzez dobre przygotowanie uczniów do oceniania zewnętrznego, - poszerzenie zakresu działań kadry nauczycielskiej, - osiągnięcie lepszych wyników egzaminu maturalnego, - lepsze miejsce w rankingu szkół, - umiejętne wykorzystanie wyników egzaminu zewnętrznego do opracowania programów naprawczych
2. Dla uczniów: - poznanie zasad oceniania zewnętrznego, - podniesienie poziomu przygotowania się do egzaminu maturalnego , poprzez zdobycie umiejętności precyzyjnego odpowiadania na pytania, - poznanie typowych błędnych wypełnień arkusza egzaminacyjnego, - poznanie przyczyn unieważnienia egzaminu maturalnego, - lepsze zrozumienie i wykorzystanie standardów egzaminacyjnych w poszukiwaniu zadań przygotowujących do egzaminu maturalnego, - zadowolenie uczniów z systematycznego wprowadzania zasad zewnętrznego oceniania podczas prac pisemnych i odpowiedzi ustnych, - zadowolenie uczniów i rodziców, z ukierunkowania przygotowania do matury przez nauczyciela pełniącego funkcję egzaminatora
3. Dla mnie: - udoskonalenie własnych umiejętności w zakresie oceniania, - szersze spojrzenie na możliwość interpretacji procesów chemicznych i zjawisk chemicznych, - poszerzenie wiedzy chemicznej, - wprowadzenie oceniania zewnętrznego w pracy dydaktycznej, - zadowolenie z możliwości pomocy uczniom w przygotowaniu do prawidłowego wypełniania arkusza egzaminacyjnego, - dostrzeganie i poszukiwanie przyczyn popełniania przez uczniów typowych błędów - dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, - możliwość dokonania samooceny własnej pracy
IV. Kontynuacja pracy jako egzaminator egzaminu maturalnego z chemii W tym roku szkolnym, również ubiegam się o możliwość ponownego oceniania arkuszy egzaminacyjnych w sesji wiosennej. Śledzę informacje na stronie OKE w Krakowie i zamierzam włączyć się do propozycji wzięcia udziału w organizowanych kursach, w tym również w systemie MOODLE.
15 grudnia 2005 roku
Elżbieta Wójcik
|